Jdi na obsah Jdi na menu
 

ŠTUSÁK Miloslav F/Lt

24. 2. 2018
Příjmení Štusák
Jméno Miloslav
  28381238_2016574628367592_1497001064_n.jpg
Hodnost F/Lt    -  poručík       nyní plukovník
funkce pilot
Letoun  
Příčina úmrtí letecká katastrofa
Jednotka RAF -  313.českoslovesnká stíhací peruť
číslo RAF 82530
Datum narození 14.března 1911
Místo narození Česká Třebová
Datum úmrtí 27.února 1943
Místo úmrtí La Manche
Příčina úmrtí Jeho letoun byl těžce poškozen německým Fw-190 při doprovodu bombardérů nad francouzský přístav Brest. Letoun opustil nad kanálem La Manche na padáku v příliš nízské výšce cca 300stop(100metrů). Nestačil se mu otevřít padák a zabil se nárazem na mořskou hladinu. Jeho tělo nebylo nikdy nalezeno
Pohřben místo Vzpomenut na panelu 121 v památníku letců Runnymede
Životopis  

Narodil se v českotřebovské čtvrti U kostelíčka v rodině železničního zaměstnance. Po základní škole odešel v roce 1927 do Bratislavy na státní školu pro výchovu učitelů. Jako absolvent školy působil na různých slovenských školách. V roce 1936 nastoupil vojenskou službu. V tomto období absolvoval Letecké učiliště v Prostějově a obdržel hodnost poručíka – letce. V civilu se opět věnoval pedagogické činnosti. Učil ve Zvolenu a potom v Bratislavě.

Když došlo k rozbití republiky, odešel přes Maďarsko, Jugoslávii, Turecko, Sýrii a Alžír do Francie. Po vojenské přísaze, kterou složil v československém vojenském táboře v Agde jej převeleli k 1. letecké skupině pod vedením štkp. Schejbala. Zde se přecvičoval na francouzskou leteckou techniku (
letouny MS – 230 a MS 406) až do kapitulace Francie. V polovině roku 1940 odjel anglickou lodí z přístavu v Bardeaux do Anglie. Zde vystřídal řadu vojenských základen, až byl převelen k 313. československé stíhací peruti RAF. Jejím úkolem byla bojová činnost, která spočívala v hlídkování nad konvoji v Kanále, doprovod bombardérů nad územím nepřítele a hlídkování nad Anglií.

V osudný den 27. února 1943 doprovázela jeho
313. peruť anglické bombardéry k německé námořní základně v Brestu. Na zpáteční cestě byly letouny napadeny německými stihači. Stroj Miloslava Štusáka byl těžce poškozen. Když posádka opouštěla letadlo, mělo výšku asi 100 m. Než se M. Štusákovi otevřel padák, zabil se prudkým nárazem o vodní hladinu. Jeho tělo nebylo nikdy nalezeno.


Miloslav Štusák je vzpomenut na panelu 121 v památníku letců Runnymede v Anglii. Za bojovou činnost byl také vyznamenán Československým válečným křížem 1939.

Pomník

jeho jméno uvedeno na pomníku padlých v rodné České Třebové