ŽÍDEK Ladislav pplk.
18. 2. 2018
Příjmení | ŽÍDEK |
Jméno | Ladislav |
Hodnost | pplk. |
Příčina úmrtí | letecká katastrofa |
Jednotka | Letecké opravny Kbely/4.slp |
Nálet | |
Datum narození | |
Místo narození | |
Datum úmrtí | 23.2.1989 |
Místo úmrtí | Bouzov okres Olomouc |
Popis události | Zalétávací pilot pplk. Žídek odstartoval 23. února 1989 po poledni, přesně ve 13.02 z letiště KBELY k záletu letounu po revizi. "Jednadvacítka" trupového čísla 1107 vyrobená v Aeru Vodochody v r. 1972 patřila 4. slp v Pardubicích, inkriminovaný let byl druhým po provedení GO. Od výchozího bodu tratě ČESKÝ BROD stoupal letoun po trati přes OB TÁBOR do výšky 8550m a přešel jako pořadová 4219 na spojení na naváděcí stanoviště, které zajišťovalo jeho let po rozhonové trati /volací znak Sekáč/. Vše běželo jak na drátkách, letoun šlapal jako hodinky. Na všechny pokyny reagoval pilot rychle a přesně. V zatáčce na rozhonovou trať č. 01 zapnul forsáž , převedl letoun do stoupání a zvyšoval rychlost na M 1,9 až 2 ve výšce 12 tis. metrů. Ve 13:16 dostal pilot od letovoda pokyn k zahájení zatáčky a stoupání do výšky 18 km. Pilot tuto zprávu potvrdil slovy " Začínám výskok" /myšleno do 18 km/ a začal stoupat. V průběhu následujících 30 až 40 vteřin však letovod zjistil, že pilot pokračuje v přímém letu a začal klesat. Na volání "Sekáče" již 4219 neodpovídal a podle radarové stopy neustále zvyšoval úhel klesání. Stroj se nadzvukovou rychlostí řítil k zemi. Překvapení obyvatelé obce Bouzov a v okolí jej spatřili několik vteřin před dopadem, když se vynořil z mraků. V první chvíli si ani neuvědomili, co se vlastně stalo. Prostě jen viděli "něco", co se nehlučně mihlo vzduchem a s ohlušující detonací a teprve následným zasvištěním motoru zmizelo v poli asi 600 metrů jižně od známého hradu. Na místě dopadu se nenacházelo nic, kromě načechrané zeminy a několika úlomků kovu velikosti dlaně. |
Pohřben místo | |
Poznámka | |
Pomník | není |