Jdi na obsah Jdi na menu
 

6.2.1957 - UIl-28

Datum události:6:2.1957  v 10:07hodin

Místo události: v katastru obce  Kozlov - kóta 651,6

Poloha pomníku: není pomník

Letoun:UIL-28     

img_0034a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

trupové označení: BA-10    výrobní číslo: 69418

celkový nálet :254,16hodin  

motory:VK1a - v.č.V536351A(47,36hodin) VK1a - v.č.V536326A(47,36hodin)

Útvar:25.bolp(bombardovací letecký pluk) Přerov  - 46.bombardovací letecká divize

Posádka:

mjr.KOUTENKA Václav        - pilot

plk.VLASOV Ivan Pavlovič   - pilot instruktor

kpt.DOM Ladislav           - radista/střelec

 

Popis události:

Dne 6.února 1957 v 10:07 došlo nedaleko obce Kozlov ke p1230678.jpgkatastrofě letounu IL-28U trupového označení BA-10. Verze letounu označovaná UIL-28, byla vybavena dvojím řízením a zvýšenou kabinou instruktora a sloužila pro výcvik pilotů. Osudný den zasedla do letounu  tříčlenná posádka. Pilot-instruktor 1.třídy , sovětský poradce plukovník  Ivan Pavlovič Vlasov, pilot 2.třídy major Václav Koutenka a střelec-radista kapitán Ladislav Dom. K události došlo při létání velitelského sboru za ztížených povětrnostních podmínek ve dne. Jednalo o nejzkušenější letce pluku. Letecké katastrofy se však ani těm zkušeným. p1230670.jpgZa touto katastrofou stál řetězec chyb. Ke vzniku prvního článku pomyslného řetězce chyb přispěl velitel divize, který posádce snížil výšku letu na 500m, ačkoliv v letištním řádu byla stanovena na 800m. Dalších chyb se již dopustila samotná posádka. Vzlet z letiště v Přerově byl stanoven na 10.00. Povětrnostní podmínky pro plnění úkolu   vyhovovaly. Posádka provedla vzlet v 10:05, krátce na to stroj vlétl do oblačnosti. Posádka provedla ve vypočteném čase první zatáčku, provedení ale řídícímu létání neohlásila. Osudné se  stalo prodloužení odletového času do druhé okruhové zatáčky a to o 37 vteřin. Tato doba znamenala prodloužení letu směrem ke kopcovitému terénu  o celé čtyři kilometry. Dalším faktorem bylo nepřesné nastavení výškoměru s chybou o 3,7 mb, což znamenalo, že posádka se domnívala, že letí o cca 50m výše, než byla skutečnost. V průběhu druhé zatáčky zachytil letoun o stromy,  vzápětí byl stržen do lesa, kde vykácel 300m dlouhý průsek a zcela se roztříštil. Letoun s náletem pouhých 254 hodin byl zničen, posádka na místě zahynula.

p1230675.jpgVyšetřovací komise vedená velitelem letectva a PVOS generálporučíkem Vosáhlem konstatovala, že viníkem je jednak velitel 46.bombardovací divize, který stanovil chybně minimální výšku pro plnění úkolu a samozřejmě i samotná posádka letounu, tím, že nedodržela stanovený čas začátku točení prvé zatáčky. Byla uskutečněna opatření, která měla do budoucna podobným případům zabránit.

 

Zdroj:VUA

 

Náhledy fotografií ze složky 6.2.1957 - UIl-28