6.2.1957 - UIl-28
Datum události:6:2.1957 v 10:07hodin
Místo události: v katastru obce Kozlov - kóta 651,6
Poloha pomníku: není pomník
Letoun:UIL-28
trupové označení: BA-10 výrobní číslo: 69418
celkový nálet :254,16hodin
motory:VK1a - v.č.V536351A(47,36hodin) VK1a - v.č.V536326A(47,36hodin)
Útvar:25.bolp(bombardovací letecký pluk) Přerov - 46.bombardovací letecká divize
Posádka:
mjr.KOUTENKA Václav - pilot
plk.VLASOV Ivan Pavlovič - pilot instruktor
kpt.DOM Ladislav - radista/střelec
Popis události:
Dne 6.února 1957 v 10:07 došlo nedaleko obce Kozlov ke katastrofě letounu IL-28U trupového označení BA-10. Verze letounu označovaná UIL-28, byla vybavena dvojím řízením a zvýšenou kabinou instruktora a sloužila pro výcvik pilotů. Osudný den zasedla do letounu tříčlenná posádka. Pilot-instruktor 1.třídy , sovětský poradce plukovník Ivan Pavlovič Vlasov, pilot 2.třídy major Václav Koutenka a střelec-radista kapitán Ladislav Dom. K události došlo při létání velitelského sboru za ztížených povětrnostních podmínek ve dne. Jednalo o nejzkušenější letce pluku. Letecké katastrofy se však ani těm zkušeným. Za touto katastrofou stál řetězec chyb. Ke vzniku prvního článku pomyslného řetězce chyb přispěl velitel divize, který posádce snížil výšku letu na 500m, ačkoliv v letištním řádu byla stanovena na 800m. Dalších chyb se již dopustila samotná posádka. Vzlet z letiště v Přerově byl stanoven na 10.00. Povětrnostní podmínky pro plnění úkolu vyhovovaly. Posádka provedla vzlet v 10:05, krátce na to stroj vlétl do oblačnosti. Posádka provedla ve vypočteném čase první zatáčku, provedení ale řídícímu létání neohlásila. Osudné se stalo prodloužení odletového času do druhé okruhové zatáčky a to o 37 vteřin. Tato doba znamenala prodloužení letu směrem ke kopcovitému terénu o celé čtyři kilometry. Dalším faktorem bylo nepřesné nastavení výškoměru s chybou o 3,7 mb, což znamenalo, že posádka se domnívala, že letí o cca 50m výše, než byla skutečnost. V průběhu druhé zatáčky zachytil letoun o stromy, vzápětí byl stržen do lesa, kde vykácel 300m dlouhý průsek a zcela se roztříštil. Letoun s náletem pouhých 254 hodin byl zničen, posádka na místě zahynula.
Vyšetřovací komise vedená velitelem letectva a PVOS generálporučíkem Vosáhlem konstatovala, že viníkem je jednak velitel 46.bombardovací divize, který stanovil chybně minimální výšku pro plnění úkolu a samozřejmě i samotná posádka letounu, tím, že nedodržela stanovený čas začátku točení prvé zatáčky. Byla uskutečněna opatření, která měla do budoucna podobným případům zabránit.
Zdroj:VUA
Náhledy fotografií ze složky 6.2.1957 - UIl-28