12.11.1974 - mjr.František Doležal
Datum události:12.11.1974
Místo události: Ostrava - Výškovice
Poloha pomníku: 49°46'27.211"N, 18°13'11.706"E
Geocaching: Detaily keše
Útvar:8.slp letiště Mošnov
Letoun:Mig-21 PF - trupové číslo 1315
Pilot:mjr.František Doležal - pilot 1.třídy - zástupce velitele 3.letky
Dne 12. 11. 1974 probíhala u 8. slp noční letová akce. Počasí nebylo příznivé a do vzduchu šli jen ti nejzkušenější. Patřil k nim i zástupce velitele 3.letky, pilot 1.třídy mjr.František Doležal. V 18:25hod odstartoval z Mošnova na letounu Mig-21PF č. 1315 . Úkolem byl nácvik přepadů na vzdušný cíl. Po vstupu do pracovního prostoru, obdržel z velitelského stanoviště konkrétní kurz spolu s výškou a byl naváděn na cvičný cíl v podobě jiného letounu. Celé návádění bylo prováděno tak, že operátor velitelského stanoviště naváděl stíhače až do okamžiku kdy on sám navázal kontakt na obrazovce radiolokátoru v kabině letounu. Poté co pilot zachytil stroj letící před ním provedl na něj cvičnou zteč a následně imitoval odpal PLŘS. Následovala zatáčka od cíle. Tak probíhal i let mjr.Doležala. Krátce před 19 hodinou ohlásil splnění úkolu a dostal od řídícího létání povolení k přiblížení na přistání VPD 22 letiště Ostrava-Mošnov. Během přistávacího manévru došlo ve výšce 1000 metrů nad Ostravou na letounu k technické závadě. Došlo k požáru motoru a ten ztrácel rychle na výkonu. Mjr.Doležal ohlásil požár a okamžitě dostal od řídícího létání povel ke katapultáži. Mjr.Doležal si však byl vědom, že letoun se nachází nad hustě osídlenou oblastí a pád letoun by mohl způsobit velké materiální a především lidské ztráty. Pokusil se bezmocný hořící letoun dostat do neobydlené oblasti. To se mu skutečné podařilo. Poslední dům v Ostravě doslova přeskočil ve výšce 30 metrů a pokusil se ve výšce 90 metrů o katapultáž. Na tu však bylo již příliš pozdě. Vystřelovací sedadlo SK1 v této výšce katapultáž neumožňovalo a letec dopadl v sedačce nedaleko letounu 10km od prahu VPD Mošnov.
Odborná expertíza trosek letounu prokázala, že příčinou havárie byla technická závada motoru R-11 F2 S 300. Došlo k zadření obou středových ložisek, které nedostávaly olej kvůli poruše olejového čerpadla a následnému požáru motoru. Hlavní a počáteční příčinou pak byly chybějící vymezovací podložka, kterou zapomněl do agregátu vložit při revizi pracovník Leteckých opraven Malešice.
In memoriam byl mjr. František Doležal vyznamenán zástupci města Ostravy „Cenou města Ostravy II. stupně“ s čestným občanstvím a jeho jménem navíc nazvali jednu z ulic v Ostravě-Přívoze. Prezident republiky mu pak 30. dubna 1975 za prokázanou statečnost a vysoké morální vlastnosti a obětování vlastního života udělil in memoriam, vyznamenání „Za statečnost“. U nedalekého lesíka později vznikl na památku malý pomník, který všem připomíná jeho statečný čin. Ten se však podle posledních informací nacházel a možná stále nachází ve velice špatném stavu.
--------------------------------------------------------------------
Prosinec 2012
Z Ostravy dorazily dobré zprávy. Náš severomoravský pátrač a pomníkář Ondra Šamárek navštívil v prosinci roku 2012 pomníček majora Doležala a zaslal uspokojivou zprávu. Pomníček je opět díky nám neznámé osobě či instituci opět v důstojném stavu. Za všechny, kterým není osud našich letců a stav pomníčků lhostejný děkujeme.
Zdroj:R.Pecák - S.Brašna - Ztracené modré nebe, www.valka.cz, vlastní archiv, foto pomníku a informace o poloze pomníku M.Kuča. Nové fotografie a zaměření O.Šamárek
Náhledy fotografií ze složky 12.11.1974 - mjr.František Doležal