17.5.1966 +kpt.Josef Matoušek
Datum události:17.5.1966 okolo 18 hodiny
Místo události:letiště Hořovice-Tlustice
Poloha pomníku: 49°50'32.518"N, 13°53'24.409"E
Útvar:5.slp
Letoun:Mig-19S v.č.610859 t.č.0859
Letoun patřil do první dodávky letounů Mig-19S dodaných v polovině roku 1957 ze Sovětského svazu. Nejprve byl dodán 15.5.1957 do Středočeských strojíren Vzlet /od roku 1966 Aero Vodochody / vzorový letoun v.č.611006 a ty tak mohly intenzivně pokračovat v nelehké přípravě licenční výroby Migu-19 verze S. Následován byl krátce na to 12 kusy Mig-19S a 28 kusy Mig-19P, dodanými v bednách na letiště Kbely. Zde byly letouny smontovány a zalétány. Letouny verze S byly dodány v různém stádiu rozpracovanosti, aby se mohl technický personál s typem lépe seznámit. Letouny byly vyrobeny ve výrobním závodě č.21 v Gorkém a některé z dodaných "esek" nesly stopy provozu. Nebyly tedy nové a jedna z nich měla dokonce pod pilotní kabinou namalovánu rudou hvězdičku. Námi sledovaný letoun v.č. 610859 u nás zalétal, dne 3.ledna 1958 na letišti Kbely, zástupce vojenské správy major Július Zvara. Následně byl společně s 610876 a 610889 předán k 5.stíhacímu leteckému pluku na letišti Plzeň Líně. Zajímavostí je, že všech prvních 13 dodaných esek je často v literatuře označováno výrobním číslem začínajícím 62, přestože toto dvojčíslí bylo vyčleněno výhradně pro verzi P. Na tuto chybu poprvé upozornil ve své vynikající, nejen Migu-19 věnované publikaci "Ocelový hřebec Mig-19, její autor Libor Režňák.Po celou dobu služby je letoun pravděpodobně ve stavu 5.slp. Dne 17.5.1966 pak byl letoun zcela zničen při letecké katastrofě, při které zahynul kpt.Josef Matoušek.
Pilot:kpt.Josef Matoušek ( velitel roje ) - 34 let
Popis události:
K letecké havárii došlo v úterý 17. 5.1966 okolo 18.00 hod na záložním letišti Hořovice- Tlustice. Na letounu Mig-19S vč. 610859 zahynul velitel roje 5. stíhacího leteckého pluku /dále 5.slp/ Plzeň kpt. Josef Matoušek.
Vyšetřování příčin havárie nebylo složité. Soudní lékař nezjistil žádné stopy po stresovém stavu, pilot v důsledku zvýšené zátěže ve finální fázi letu ztratil vědomí. Poslední tři noci podstatě nespal. Ze soboty na neděli držel službu dozorčího útvaru. V ranních hodinách byl vyhlášen poplach a kpt. J. Matoušek nastoupil do letové sestavy 2. letky. Až do večerních hodin se připravoval na plnění letových úkolů, spolu s ostatními letci a mechaniky zůstal do rána na letišti. V pondělí útvar přelétnul do Hořovic, kde probíhalo další létání. Kpt. J.Matoušek z posledního, třetího letu přistál před půlnocí a v osudné úterý ráno byl již opět ve vzduchu. Ve 13.00 startoval podruhé a v 17.00, bez lékařské prohlídky, potřetí. Na typu Mig-19 měl nalétáno 279 hodin, osudný let nesl pořadové číslo 1 366...Je tedy pravděpodobné, že u něj mohlo dojít vlivem únavy k mikrospánku. Nechme na celou událost zavzpomínat kolegu kpt.Janouška majora Včeláka:
„Startoval jsem před Pepou Matouškem a do hotovosti č.1 jsme šli všichni společně. Na poli vedle letiště pracovaly nějaké ženy a Pepa ještě na jejich účet žertoval, byl určitě v dobré pohodě a vůbec se mi nezdál unavený. Celý roj splnil stanovený úkol a po zhruba 40-45 minutách letu se vrátil zpět nad letiště Hořovice. Po rozchodu na přistání, po celém okruhu Pepa Matoušek vedl nařízenou rádio-korespondenci a v pořádku se přibližoval po 4. zatáčce na přistání. Letoun byl v pořádku v plné přistávací konfiguraci-podvozek i klapky byly vysunuty.
Asi ve výšce 30-50 metrů a zhruba okolo 500 metrů před přistávací drahou se začala odvíjet katastrofická situace. Jak vypovídali a vzpomínali druzí piloti svědci události, letoun kpt. Matouška se pomalu podrovnával a začal se naklánět doprava. V pravém mírném náklonu přelétl práh přistávací dráhy a tu ve stálém náklonu v pravé zatáčce přelétl a mířil přes travnatý pás a pojížděcí dráhu přímo do jednoho z obytných domů, které se nacházely na jižním okraji letiště. Na žádné rádio povely řídícího létání kpt. Matoušek neodpovídal a nereagoval. Jeden ze svědků, který stál na západní stojánce vzpomínal, že letoun snad prý měl částečně otevřenou kabinu( což u tohoto typu by bylo při přistání neobvyklé) a že prý snad pilot pohyboval hlavou. Těsně před obytným domem, kdy se katastrofa zdála neodvratnou se letoun najednou vzepjal do prudkého stoupání a v pravém silném náklonu dům doslova přeskočil a za domem v důsledku totální ztráty rychlosti se letoun zřítil do pole - kpt.Matoušek v letounu zahynul.“
Na místě havárie byl na památku kapitána Josefa Matouška zřízen pomníček. Ten se v devadesátých letech nacházel ve velmi zbědovaném stavu. Díky Svazu letců České republiky se podařilo postavit u stávajícího nový, který je uchováván v důstojném stavu. Ulice, spíše nově vznikající ulička, kde se pomník nachází, dnes nese název kpt.Janouška. Je to však název zřejmě neoficiální byť věřme, že se tak brzy objeví i na mapách.
Zdroj: Libor Režňák:Ocelový Hřebec Mig-19 , aeroweb.cz, letistecr.cz, vlastní pátrání, Válka.cz
Náhledy fotografií ze složky 17.5.1966 +kpt.Josef Matoušek