19.7.1957 - Lékařova Lhota
Datum události:19.7.1957 ve 21,35 hodin
Místo události:u obce Lékařova Lhota
Poloha pomníku:49°4'23.080"N, 14°15'42.311"E
Letoun:Mig-15 UTI - trupové číslo 2622 výrobní číslo 142622
Letoun vyroben v říjnu 1954 ve Strojírnách Vzlet/Aero Vodochody/ pod výrobním číslem 14 2622
Útvar:1.stíhací letecký pluk, 1.letka
Posádka:
kpt.PÁCL Drahomír * 1932 + 19.7. 1957
Pilot 1.třídy - velitel letky
kpt.TOMČÍK Vladimír * 1932 + 19.7. 1957
Pilot 2.třídy
Popis události:
K letecké katastrofě došlo 19.7. 1957 na letišti v Českých Budějovicích. Příslušníci první "přepadové" letky 1.stíhacího leteckého pluku, létajícího na strojích Mig-17 PF cvičili noční létání. Mig-15 UTI odstartoval z letiště Planá ve 21.30 hodin . Kapitán TOMČÍK prováděl kontrolní let k procvičení prolétávání oblaků. Ze zadní kapiny mu dělal dohled velitel letky kpt. PÁCL . Ten startoval již na svůj druhý let, když po prvním přistání bez vypnutí motoru, uvolnil kpt.Vladimír VORÁČEK místo v přední kabině právě kpt.Tomčíkovi. Dohlednost byla dobrá a spodní základna mraků ležela ve výšce 600metrů. Pouze v prostoru nad Kletí zuřila bouřka. Krátce po vzletu mezi 21.35 až 21.40 hodin, kdy osádka neohlásila výstup nad mraky, a poté co tak učinil npor.Zdeněk Bombera na Mig-17 PF i kapitání Karel Hladký a Jan Taranza na další Mig-15 UTI počal je řídící létání intenzivně volat, nepomohlo ani kmitání kolmým světlometem do nebe a nedařilo se je nalézt ani na obrazovce radiolokátoru. Zlou předtuchu všech na letišti potvrdili příslušnící Veřejné Bezpečnosti z oddělení Vodňany, kteří ohlásili pád letounu mezi obcemi Hlavatce a Lékařova Lhota. Výbuch rozrazil dveře hned několika domů v blízských obcích.
Příčinou letecké katastrofy letounu Mig-15 UTI trupové číslo 2622 byl z největší pravděpodobností pád do nezvyklé polohy v důsledku ztráty prostorové orientace. Letoun vrazil do země rychlostí 0.75M, v pravém náklonu pod úhlem 45° kurzem 230º a ihned expodoval. Nalezený variometr ukazoval maximální hodnotu vertikálního klesání. Komise, vyšetřující tuto katastrofu nalezla i řadu organizačních nedostatků, které měly na nehodu vliv. Oba letci měli delší přestávky v létání za nočních a navíc ztížených podmínek. Kapitán Drahomír Pácl dokonce tři měsíce a přesto prováděl let za stížených podmínek a to dokonce jako instruktor. Zhoršující podmínky si zřejmě neuvědomoval a neznal je ani nikdo ze zodpvědných funkcionářů. Zástupce velitele pluku se opíral o informace o počasí z hotovostního letu, provedeného již v 17.45 hodin. Situaci jistě nepomohlo ani to, že pluk se vrátil z polního letiště a zhoršující se počasí piloty utvrzovalo v tom, že noční létání nebude. Zástupce velitele pluku však rozhodl jinak.
V místě dopadu stroje, u silnice spojující obce Hlavatce a Lékařova Lhota se nachází pomníček udržovaný v bezvadném stavu.
55 let od katastrofy
Dne 19.7.2012, tedy 55 let od katastrofy proběhla u pomníčku vzpomínková akce jihočeských letců a přátel letectva. Kamarádi letci nezapomínají...
Zdroj: VHA - fond MNO, foto B.Klimeš, foto Mig-15 UTI 2620 Lietadla.com autor Radoga, informace z obecního úřadu Hlavatce, Válka.cz, foto a podrobnosti o nehodě ze sbírky Františka Štěpky a Václava Havnera
Náhledy fotografií ze složky 19.7.1957 - Lékařova Lhota