30.11.1967 - por.STOPKA Pavol
Místo události: Hředle nedaleko Krušovic
Poloha pomníku: 50°10'41.380"N, 13°45'25.845"E
Útvar: 4.letka 11.slp - 3.sbor PVOS - 7.Armáda PVOS
Letoun: Mig-17 PF evidenční číslo 0203
Vyroben 17.7. 1955. Resurs letounu stanoven na 1100hodin a 15 roků. Celkem nalétal 693,44 hodin. Ve dnech 10.12.1958 a 30.6.1962 prodělal první a druhou střední revizi v POL-4 Brno dne 15.12.1965 na něm byla ukončena generální oprava v Polsku. Po ní mu byl stanoven resurs na 600 hodin a 5 roků. V době havárie byl osazen motorem VK-1F evidenční číslo B 441 588. Motor prošl dvěmi GO v LO Malešice. První 4.11.1958 a druhá 2.1.1966. Při té mu byl stanoven resurs 600hodin a 5 roků. Od počátku provozu naběhal 255,25 hodin. Po poslední opravě drak a motor běhal bez charakteristických závad.
Pilot: por.Pavol STOPKA * 2.9.1944 - Nitra - + 30.11.1967 Hředle
Pilot 3.třídy na Mig-17. Střední vzdělání s maturitou. V letech 1962 - 1965 absolvoval vojenské učiliště v Košicích. Následně sloužil u 7.slp VÚ 7349 Piešťany. Na letounu Mig-15 za NPP a v noci dokončil výcvik na 2.třídu. K 11.slp Žatec nastoupil 4.7.1967.7.slp byl zrušen a piloti i sletouny přešly do Žatce. Instruktorům se jevil jako dobrý pilot, plnil řádně své povinnosti při výcviku a v letounu se nedopouštěl hrubých chyb. Létal na letounech C-105 (203 letů-58,46hod), L-29 (250 letů - 99,32hod), Mig-15 UTI (149 letů - 65,47 hod), Mig-15bis (177 letů - 107,36hod) a na Mig-17 PF (23 letů - 14,10hod). Celkem tedy uskutečnil 802 letů při asi 345,51 nalétaných hodinách.
Popis události:
Dne 30.11.1967 zahynul nedaleko Krušovic na Rakovnicku mladý teprve třiadvacetiletý příslušník 11.stíhacího leteckého pluku Žatec poručík Pavol STOPKA. Letěl na letounu Mig-17 PF trupového čísla 0203.
Prováděl let do prostoru v noci. V důsledku souvislé oblačnosti s dolní základnou 1100 metrů směl provádět pouze zatáčky ve výšce 800 metrů pod oblaky(pouze horizontální manévry) s cílem obnovit podmínky letu za nepříznivých povětrnostních podmínek v noci. Z letiště Žatec odstartoval v 19.28 a pokračoval do zóny jih. Po třech minutách letu v 19.31 hlásil dohlednost 10km a vše v pořádku. Po příletu do zóny hlásil v 19,36 hod opět dohlednost 10 km a vše v pořádku přičemž dostal od řídícího létání(dále jen ŘL) rozkaz plnit úkol. Současně byl sledován radiolokátorem P-12. Po sedmi minutách na další dotaz ŘL již neodpověděl a na obrazovce RL P-12 byl s ním ztracen radarový kontakt přičemž nebyl zjištěn ani řídícím přistání. Asi 11 minut po vzletu v 19.39 hodin havaroval. Letoun dopadl v poloze na zádech pod úhlem asi 60° do lesa a explodoval. Trosky letounu byly nalezeny na svahu kóty 453 mezi obcemi Krušovice a Hředle v okrese Rakovník.
Podle polohy letounu při dopadu a na základě expertízy trosek letounu se ukázalo, že pilot nezvládl let podle přístrojů. Chybu pilota lze vysvětlit jednak jeho malou praxí na daném typu letounu. (nálet na typu Mig-17 PF pouhých 14,10hodin). Rovněž došlo k nedodržení metodiky cvičení č.121 OBPSL a plněním úkolu za horších podmínek, než na jakých byl vycvičen. Malá výška letu nad terénem, souvislá oblačnost ve výšce 1100 metrů a nedostatek světelných orientačních bodů v prostoru katastrofy. Protože k dopadu letounu došlo v prostoru nejvyššího převýšení určené zóny, nelze vyloučit, že zde došlo ke snížení spodní základny oblaků do kterých se pilot dostal a nezvládl let podle přístrojů. Celková škoda byla inspektorským osvědčením stanovena na 2 284 109,70Kčs.
Dne 2.9.2006, ve výročí jeho narození mu byl v místě havárie odhalen pomníček.
Článek ze zpravodaje Raport:
Tomáš Bednařík
Zdroj: VHA - Fond HSL a PVOS 1967, S.Vystavěl - Říkali mu Korea, www.valka.cz, vzpomínky pamětníků, časopis Raport
Náhledy fotografií ze složky Katastrofa 30.11.1967