6.5.1959 +pplk.J.Miklošík +mjr.J.Patráš
Datum události:6.5.1959 ve 20.30hod.*¹
Místo události:u letiště Čáslav
Poloha pomníku: 49°54'56.18"N, 015°0'9.70"E
Letoun:Mig-15UTI v.č.602038 t.č.2038
Pilot:pplk.Ján Miklošík (ITP-inspektor techniky pilotáže 22.sld)*²
*6.3.1923 + 6.5.1959
mjr.Ján Patráš (ITP 20.slp)*³
*22.2.1924 + 6.5.1959
Piloti prováděli předletový průzkum počasí před nočním létáním a mjr.Patráš zároveň i kontrolní let po systému OSP. Celý let tak prováděl pod cvičnou zataženou "kabinou", tedy pouze podle přístrojů bez viditelnosti horizontu. Profil přiblížení nebyl správný. Letoun měl nad dálnou přívodní stanicí (DPRNS) vyšší rychlost oproti předepsané výšce 300metrů pouze 200metrů. Pplk.Miklošík, zkušený pilot létající Mig-19, sedící jako instruktor v zadní kabině, z neznámých příčin na nebezpečný profil letu vůbec nereagoval. Pilot tak v chybách pokračoval. Zvýšil klesání, srovnával letoun do směru a nevěnoval se snižující výšce letu. 500metrů před prahem VPD zachytil o vrcholky stromů a havaroval. V místě dopadu letounu byl zbudován pomníček. Na podzim 2005 byl nalezen v žalostném stavu v polích. Pažemi příslušníků letištní služby 216. LLP byl přenesen na nové přístupné a důstojnější místo a obnoven.
Poznámky:
*¹ - Libor Režňák ve své knize Ocelový hřebec Mig-19 uvádí datum katastrofy o den dříve, tedy již 5.5.1959.
*² - Pplk.Ján Miklošík byl zkušeným letcem. Začínal v dubnu 1945 na Lavočkách u 1.čs smíšené divize v SSSR.
*³ - Mjr.Ján Patráš utrpěl v roce 1949 popáleniny během startu na letounu S-199 na kterém explodovala palivová nádrž. V roce 1955 přežil srážku dvou letounů Mig-15 a v roce 1957 se jeho Mig-15 srazil při pojíždění s letounem C-11.
Zdroj:Ján Režnák-Ocelový hřebec MIg-19, Jan Dúbravčík-Dvacítka,www.afbcaslav.cz,foto-Lukáš Doubrava
Náhledy fotografií ze složky 6.5.1959 +pplk.J.Miklošík +mjr.J.Patráš