Jdi na obsah Jdi na menu
 

24.12.1937 - Air France Zhůří - Huťská hora

12. 10. 2011

24.12.1937 - Air France - Zhůří

Datum události: 24.12.1937 17:39hod.

Místo události: Zhůří - severovýchodní svah vrchu Huťská hora ve výšce 1080m

Společnost: Air France

Letoun: Wibault Penhoet 282 – T12    registrace  F-AMYD

Posádka: František Lehký /36let/ -  pilot

                  Pierre Austruce - radiotelegrafista

 f-amyd.jpg
 
 Pod vrcholem Huťské hory ve výšce 1185 m.n.m. stojí pomníček , který připomíná co se stalo na Štědrý roku 1937.
  
Na štědrý den 1937 ve přistálo14.32 hod na plochu vídeňského letiště pod zamračenou oblohou  přistálo šestnáctimístné dopravní letadlo F-AMYD typu Wibault společnosti Air France, které zajišťovalo pravidelný provoz na lince Bukurešť-Vídeň-Praha-Paříž. Po přistání museli letištní mechanici odstranit defekt podvozku a tak stroj , řízený šestatřicetiletým Františkem Lehkým , vzlétl vstříc svému neúprosnému osudu se zpožděním v 15 hodin 55 minut. Na palubě letounu je pouze jediný cestující . Státní návladní JUDr. Karel Flanderka se vrací z obchodního jednání v Bukurešti do Prahy.Spojení s vídeňskou radiovou stanicí udržuje francouský telegrafista Pierre Austruce do 16.10 hod., který dostává varování před blížící se sněhovou bouří, od 16.20 hod. je ve spojení s gonií v Českých Budějovicích , Brně a Mariánských Lázních. Svůj kurs - 326 - udává později i ruzyňská věž. A tak vede posádka letadlo bezpečně ku Praze ve výšce 1900 metrů , rychlostí 250 km. v hodině. Počasí se ale začíná horšit , mlha houstne a sněží. Letoun se nachází už u Říčan , když posádka žádá Ruzyni o zaměření polohy . Navigátor potvrzuje dosavadní kurs a připravuje sestup na 700 metrů . Pro další zhoršení povětrnostních podnínek žádá Austruce těsně před Prahou o potvrzení kurzu. Dostává nečekaný příkaz změnit směr letu o 180 stupňů do kursu 215. To v dané chvíli znamená návrat do jížních Čech. Letová odchylka činí téměř 120 kilometrů a letadlo se ocitá až nad Sušicí a Kašperskými Horami . Snad v domnění , že už míří k osvětlovací letištní dráze , začíná pilot klesat a osud malého letadla se třemi muži na palubě , ztraceném ve tmě a chumelenicí kdesi nad Šumavou , se naplňuje.Zvuk exploze havarovaného letadla určitě vyrušil a vyděsil mnoho lidí v přilehlém kraji u štědrovečerní večeře . Bylo 17 hodin a 39 minut 24. prosince 1937 , když letoun narazil poblíž Podlesí v místě zvaném Knappenberg ve výšce 1080 metrů do severovýchodního svahu Huťské hory . Teprve druhý den v poledne objevil syn hajného z Bílého potoka místo katastrofy . Pohled , který se mu naskytl , musel mrazit až do morku kosti . Dokonalý obraz zkázy. Letoun si nárazem do stromů urazil křídla a jeho trup , po dopadu letící setrvačností ještě přes třicet metrů , byl rozmetán až sto metrů po okolí. Mezi troskami zdemolovaného letadla ležely i tři potlučené mrtvoly . Jedinou věcí , která takřka zázračně přežila tuto tragedii bez sebemenší úhony , byla část zásilky letecké pošty - láhev šampaňského ležící ve sněhu.Těla mrtvých byla převezena do Prahy , k vyšetření případu byla ustanovena zvláštní komise . Úředník obsluhy letištních přístrojů před komisí hájil změnu kurzu tvrzením , že letoun Prahu již přelétl a nacházel se severně od Prahy nad Mělníkem . Bylo na něj podáno trestní oznámení , před soud však nikdy postaven nebyl . Za války pravděpodobně kolaboroval s Němci a po roce 1945 uprchl do ciziny . Tehdejší noviny se událostí živě zabývaly a celá záležitost hrozila přerůst v aféru. Případ byl spěšně uzavřen suspendací tajemníka pražkého letiště Živsy a jeho asistenta Šorna.Událost se naší zemí přehnala jako temná a mrazivá předzvěst zla , které dolehlo na republiku o necelý rok a půl později. Nevyjasnění okolností tragédie dalo příčinu mnoha spekulacím, spojujících tuto tragédii s blížícím se hrozivým přízrakem války . Odkudsi se vynořily zprávy o existenci tajných dokumentů , přepravovaných Dr.Flanderkou , majících kompromitovat samotného Hitlera.

 

pict0020.jpg