Jdi na obsah Jdi na menu
 

13.2.1947 - Dolany C-47 OK-XDU

19. 5. 2013

Datum události: 13.2.1947 v 13.48

Poloha události: U Dolan v okrese Kladno

Poloha pomníku: 50°6'21.460"N, 14°8'40.095"E

Letoun:C-47 A-DL   Imatrikulace OK-XDU 

                   Sériové číslo 43-30651    Výrobní číslo 13802

                   Flotilové číslo u ČSA "22"

Letoun do Československa přelétnut dne 17.9.1946 pro potřeby Československých aeroliní. Provedena technická revize a dne 13.2.1947 uveden do provozu za účelem přeletu na opravu do firmy Avia Čakovice. Během tohoto prvního letu zničen.

Společnost: ČSA - Československé aerolinie

Linka:technický přelet z letiště Praha - Ruzyně do firmy Avia Čakovice

Posádka:Jan KUHL          - pilot               + 13.2.1947

        Josef HAINZEL     - pilot               + 13.2.1947

        František PAPÁČEK -rtg/mechanik         + 13.2.1947

Cestující:Jelikož šlo pouze o technický přelet byla na palubě naštěstí jen posádka letounu.

Popis události:

k800_p1150583.jpgDne 13.února došlo krátce po startu z letiště Praha - Ruzyně k letecké katastrofě letounu C-47 imatrikulace OK-XDU.

Počátky tohoto smutného příběhu bychom mohli vystopovat až do období druhé světové války kdy  s tím jak začalo býti jasné vítězství spojenců a obnovení naší republiky v jejich předválečných hranicích, začala se naše exilová vláda v Londýně zabývat mimo jiné i plány obnovy vlastního československého letectví po vítězném konci války. Nejvýznamější roli v tomto zřejmě hrál čs.styčný důstojník  při velitelství dopravního letectva Transport Command RAF podplukovník Alois Kubita. Tento velmi zkušený letec, stojící v roce 1923 u zrodu ČSA /3.3.1923 uskutečnil třetí zkušební let Praha-Bratislava na A-14 L-BARA/ podnikal tedy již ve válečném období kroky pro znovu vybudování dopravního letectví v poválečném Československu. Tento zkušený důstojník , samozřejmě spolu s dalšími prosadili přez různé tlaky Britů nabízejích letouny VC-1 Viking , či Francouzů s letouny Ju-52 odkup letounů C-47 s amerických rezerv. Vedla je k tomu především dobrá zkušenost s těmito letouny jak v předválečném období kdy civilní verzi DC-3 úspěšně používala Československá letecká společnost, tak i dobré zkušenosti s tímto typem během druhé světové války kdy se tyto letouny osvědčily při řadě výsadkových operací. Rozhodla jistě i cena nabízená Američany a přestože většina dodaných letounů měla za sebou bohatou službu v drsných válečných polních podmínkách v Severní Africe, Sicílii, Itálii i Francii a často vykazovali celou řadu závad a poškození, ukázal se tento nákup jako šťastné řešení. Letouny byly vybírány na amerických základnách v Rakousku a Německu. Letouny přelétávaly na letiště Praha Ruzyně americké posádky. Zde letouny procházely v dílnách aeroliníí technickou revizí včetně barevné úpravy a následně byly letouny určené k přepravě cestujících přelétnuty do firmy Avia Čakovice kde prošly úpravou interiéru.

Celkově bylo do Československa pro potřeby ČSA, Ministerstva dopravy, Ministerstva obravy, národního podniku Baťa dovezeno podle některých pramenů 66 letounů C-47 z nichž 39(některé prameny udávají 40) sloužilo u Československých aerolinií.k800_p1150586.jpg

Letoun, který nás zajímá, tedy letoun imatrikulace OK-XDU byl do Československa přelétnut americkou posádkou dne 17.září 1946 pravděpodobně z letiště Ober Pfaffenhofen. Na letišti Ruzyně prošel v dílnách aerolinií, po německé Lufthanse dobře vybavených, technickou revizí a úpravou zbarvení. Po té měl jako většina letounů přidelených ČSA a určených pro přepravu cestujících projít úpravou ve firmě Avia Čakovice.  Původně spartánský výsadkový a pro dopravu nákladu dostačující interiér zde byl výrazně upraven. Plechová podlaha byla nahrazena překližkovou s impregnačním onhivzdorným nátěrem,na nějž bylo položeno linoleum. Strop kabiny byl vyčalouněn tak, že látku zavěšenou na výztuhách bylo snadno snímat pro její snadné čistění, interiér byl zvukově i tepelně izolován, přibylo osvětlení. Instalována byla pohodlná křesla cestujích se sklopným stolečkem a kapsami pro časopisy. Ke každému křeslu byl vývod topení. Tato úprava byla obecně považována za velice zdařilou. Letoun o kterém zde však hovoříme se ji však nikdy nedočkal.

ok-xdu.jpgJak je v článku výše uvedeno prošel mezi 17.zářím 1946 kdy byl dodán a 13.únorem 1947 v dílnách aerolinií technickou revizí. Dne 13.února pak letoun měl být při prvním letu provedeném v Československu přelétnut k výše zmíněným úpravám do Avie v Čakovicích. Tento let prováděla posádka ve složení piloti Jan KUHL a Josef HAINSEL a radiotelegrafista-mechanik František PAPÁČEK. Letoun měl naplánován odlet z Ruzyně ve 13.40 hodin. Skutečný vzlet byl proveden ve 13.43 a krátce po startu došlo ve 13.48 k havárii tohoto letounu u Dolan v okrese Kladno. Tříčlenná posádka v letounu zahynula. Příčinou bylo obráceně namontované řízení fletneru na výškovém kormidle. Posádka tedy na události nenesla nejmenší vinu.  Tato událost způsobila nedůvěru létajícího personálu vůči pozemnímu a dokonce od 16.února 1947 zapříčinila stávku letového personálu ČSA.

Nedaleko místa dopadu byl posádce postaven pomníček. Nachází se zde do dnešních dnů. Leží ve větrolamu na hranici katastru obcí Dolany a Malé Přítočno v okrese Kladno a navždy připomíná letce, kteří tragicky zahynuli při poválečné obnově dopravního letectví v Československu.

Zdroj: Pavel Týc - DC 3/Dakota/C-47 a Československo (Svět křídel,Cheb 1999 -ISBN-80-85280-60-4),  vlastní pátrání a sdělení pamětníků,  Václav Němeček-Československá letadla, NA Chodov

 

Náhledy fotografií ze složky 13.2.1947 - Dolany C-47 OK-XDU