Na palubě stroje patřícího jugoslávské charterové společnosti Inex-Adria Aviopromet bylo 115 československých turistů , kteří se vraceli z dovolené v Jugoslávii. Let z prosluněného černohorského letoviska Tivat probíhal bez komplikací až k Praze, nad níž se za brzkého dopoledne držela hustá podzimní mlha. Přes špatnou viditelnost a s vědomím, že na ruzyňském letišti není momentálně v provozu přesný naváděcí systém, zahájila posádka přistávací manévr.Necelých devět kilometrů před prahem dráhy stroj DC-9 narazil do vrcholku Sedleckých skal, které u Suchdola vybíhají z údolí Vltavy. Letadlo pravděpodobně zavadilo podvozkem o zídku, pod ostrým úhlem dopadlo na zem a setrvačností urazilo ještě několik set metrů, během nichž se rozpadlo. Štěstím bylo, že letoun dopadl do zahrádkářské kolonie, která v pošmourném říjnovém ránu zela prázdnotou, a nikoliv do nedaleké zástavby rodinných domků. K havárii došlo v 9.20. Jen pár minut poté dostali pražští záchranáři první telefonické oznámení, ze kterého ale nebyla patrná závažnost případu. Když na místo dorazila první hlídka, naskytl se jí otřesný pohled na rozházené trosky, mezi nimiž se nacházeli těžce zranění a mrtví cestující. Vzhledem k rozsahu katastrofy byla uzavřena silnice z Prahy do Suchdola, po které se k místu nehody začaly sjíždět kolony hasičských i policejních aut a především sanitek.Asi 20 minut od začátku zásahu byli všichni přeživší na cestě do pražských nemocnic. Právě rychlost záchranných prací zřejmě zabránila dalším ztrátám na životech. Kolik lidí při nehodě zemřelo není zcela jasné. Podle vyšetřovací zprávy přišlo o život 71 cestujících a čtyři členové posádky. Už to by z havárie u Suchdola činilo nejtragičtější letecké neštěstí na českém území. Podle některých zdrojů ale měla celková bilance neštěstí vystoupat na 77, nebo dokonce 79 mrtvých. Pro zjištění příčin havárie zřídil ministr dopravy zvláštní komisi. Průběh vyšetřování však byl zahalen rouškou tajemství, což vytvářelo ideální živnou půdu pro různé spekulace. Na veřejnosti se tak objevily "zaručené informace" o špatném technickém stavu letadla či o sklenkách alkoholu, které měly během letu putovat do pilotní kabiny. Nejpravděpodobnější příčinou se ale jeví nedodržení stanovené výšky letu v kombinaci se špatnou viditelností.
Místo havárie je dnes, stejně jako před 35 léty, součástí zahrádkářské kolonie. Tragickou událost nepřipomíná žádný pomníček či cedule, a tak turisté putující po značené trase ze Suchdola do Roztok kolem projdou bez povšimnutí.
30.10.1975 - DC-9 YU-AJO
5. 4. 2012
Datum události:30.10.1975 v 9:20 hod
Místo události:zahrádkářská kolonie Suchdol
Poloha pomníku: na místě havárie zatím žádný pomník není
Společnost:Inex-Adria Aviopromet
Linka:Let 450 charterový let Tivat - Praha
Letoun:McDonnell Douglas DC-9-32 (v.č. 47457/620) - YU-AJO
Posádka: 5 - 4 členové zahynuli
Cestující: 115 - zahynulo 71 osob
Popis události:
Dne 30.října roku 1975 se pražská čtvrť Suchdol stala dějištěm nejhorší letecké nehody na českém území. Náraz jugoslávského dopravního letadla McDonnell Douglas DC-9-32 (v.č. 47457/620), poznávací značky YU-AJO do Sedleckých skal nepřežilo 75 osob. Počet obětí přitom mohl ještě výrazně vzrůst, nebýt rychlého zásahu pražských záchranářů.
Zdroj:za základ článku byl použit článek z www.letectví.cz, Pomník pro Suchdol, NA Chodovec,