Jdi na obsah Jdi na menu
 

19.ledna 2006 - An-24 5605

18. 1. 2014

Datum události: 19.1.2006 v 19:30 hod

Poloha události:mezi obce Hejce a Telkibánya(Maďarsko)

GPS události:N48°26′51″ , E21°18′45″

Poloha pomníku na místě katastrofy:N48°26'40.992",E21°18'51.048"

Poloha pomníku na základně Malacky:

Geocaching:GC10KYM

Útvar:Samostatná dopravní letka - letiště Kuchyňa

Letoun:An-24V trupové číslo 5605

Posádka:

kpt. Norbert Kumančík          kapitán letounu

pplk. Miroslav Novák           2.pilot

kpt. Tomáš Zipaj               palubní inženýr

kpt. Róbert Soľava             navigátor

npor. Ján Hejduk               palubní technik ve výcviku

práp. Ondrej Keszi             radista

nrtm. Karol Malatin            technik letounu

čat. Bronislava Gregorovičová  letuška

Cestující:

Popis události:

 Letecká katastrofa slovenského An-24 je největší letecké neštěstí v dějinách samostatné Slovenské republiky.

Antonov An-24 slovenské armády narazil za tmy, za příznivých meteorologických podmínek, do zalesněného kopce při přistávacím manévru 19. ledna 2006 mezi obcemi Hejce a Telkibánya v Maďarsku, pouhé 3 km od hranic se Slovenskem, přibližně 20 km od letiště. Při nárazu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany SR, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil KFOR z půlroční služby v Kosovu.

borso-2.jpg19. ledna 2006 v 17:15 odstartovaly z letiště v kosovské Prištině dva vojenské letouny Antonov se slovenskými příslušníky mírových sil KFOR. Přistání bylo plánováno v 19:40 na letišti v Košicích. V 19:30 po zahájení přiblížení na přistání havaroval jeden z letounů nedaleko maďarsko-slovenských hranic. Narazil ještě na maďarském území v zalesněné oblasti mezi obcemi Hejce a Telkibánya .

 

 

Trosky letadla An-24 byly později převezeny na leteckou základnu v Prešově a podrobeny důkladnému vyšetřování. Důvody havárie nebyly i přes nalezení funkčních černých skříněk dlouhou dobu úplně jasné, nakonec se však potvrdila původní domněnka, že neštěstí způsobilo selhání lidského faktoru. Posádka se zřejmě dopustila primárně navigační chyby, když přiblížení na VPD01 probíhalo, namísto nížinným údolím Hornádu, východněji, nad kopci Zempléni-hegység. Podle vyšetřovací komise nemělo letadlo správně nastavený radiový výškoměr a posádka špatně odhadla přechod z přístrojového na vizuální přiblížení k letišti v Košicích.rozlouceni-presov1.jpgSlovensko drželo po nehodě 24 hodinový státní smutek. Rozloučení s plnými vojenskými poctami sekonalo za účasti tisíců lidí v prešovské městské hale Jana Pavla II. Na pohřeb obětí havárie přijel i generální tajemník NATO. Slovenský ministr obrany Juraj Liška podal demisi.

 

Celou události připomíná několik pomníčků. Jeden   na domovské základně letounu na letišti Kuchyňa. V květnu 2007 byl pak na místě neštěstí odhalen pomník. Na vrchu Borsó bylborso-3.jpg již v roce 2006 odhalen menší pomníček. Ale výstavba velkého památníku, která stála přibližně pět milionů korun, se protáhla. Základem je socha padající postavy na žulovém podstavci, která je obklopena odlitky zlomených a ohořelých stromů z místa neštěstí. Na zemi je jedenáct žulových tabulí se jmény vojáků. "Žulové kameny jsou z Vysokých Tater. Symbolicky jsou tak vojáci spojeni s rodnou zemí," komentoval pomník jeho autor Ladislav Sabo. Autor musel ještě během koncipování památníku odstranit z hlavní postavy křídla, protože protestovali katoličtí hodnostáři v Maďarsku. Postava se zlomenými křídly se podobala padlému andělu, který podle církevního učení symbolizuje zlo.

 

 Zvláštní poděkování patří příslušníkům

Dopravného krídla generála M.R.Štefánika

d493d98c-3242-47d4-b2a1-08e2ca54a11a.jpg

 

 Zdroj: wikipedia, Reuters, ČTK, ČT24,  MO SR, Geocaching.com,

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky 19.ledna 2006 - An-24 5605