8.6. 1972 - Ján Mičica
Datum události:8.6. 1972
Místo události:vzdušný prostor Československa
Poloha pomníku: letiště Martin - Tomčany
Společnost: Slov - air
Let: pravidelná linka Mariánské Lázně – Praha – Bratislava – Lučenec
Letoun: L-410 A Imatrikulace OK-ADN
Letoun pocházející z nulté série výrobního čísla 00-04 někdy taky značeno 710004. Jeden z prvních letounů nasazených do běžného provozu na vnitrostátních linkách společnosti Slovair. Do rejstříku zapsán poprvé dne 29.7.1971 a u Slovairu až do 1.1.1976. Od tohoto data letouny L-410 a linky Slovairu přešly pod Československé aerolinie (ČSA) u kterých létal až do 3.7.1981. V roce 1983 vypsán z rejstříku a od ledna 1983 sloužil jako učební pomůcka ve Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině(VŠDS Žilina) a umístěný byl jako simulátor v exteriérech této školy na letišti Žilina-Hričov. Následně byl v roce 1995 získán pro letecké muzeum na letišti Martin - Tomčany kde se nachází do dnešních dnů.
Osádka:
pilot - kapitán
* 7.2. 1920 Zástraní/SK/ + 8.6. 1972
První letecké krůčky začal již před válkou, kdy začal výcvil jako plachtař na známém Straníku u Žiliny. Výcvik zde ukončil v roce 1936 a působil zde jako plachtařský instruktor. Motorový výcvil prodělal na letišti v Žilině v roce 1946. Létal Po absolvování motorového pilotního výcviku se mu létání stalo povoláním a létal u organizace DOSLET jako pilot-vlekař. V roce 1954 létal na typu Fairchild UC-61, z něhož vysazoval parašutisty. V roce 1955 přešel na typ Aero C-3A a po dostatečném získání praxe přešel v roce 1957 k Československým aeroliniím. Zahynul během svého milovaného povolání a opustil manželku a tři děti. Byl pohřben v rodné obci Zástraní.
Dominik CHROBÁK druhý pilot *1.5. 1928 Skalité
Narodil se v chudém Kysuckém kraji a vyučil se na prodavače. Po vojně nastoupil do dílny zabývající se vývojem motocyklů aale záhy ho zlákalo letectví a tak se s chudého chlapce stal vlastní pílí a houževnatostí pilot. Absolvoval dopravní průmyslovku, prodělal pilotní výcvik a jako pilot instruktor a práškovací pilot s letouny Piper L-4, L-60, Z-37 , An-2 a po kurzu přístrojového létání přechází jako dopravní pilot na typ Aero 45. Odtud už byl jen krůček k nově zaváděným L-410. V době události teprve jako dopravní pilot začínal a na typu L-410 se teprve zaškoloval a měl na něm nalétáno velmi málo hodin. Úspěšně vyřešil těžkou situaci kdy krev zastřeleného kapitána zkratovala některé systémy včetně radiostanice, s pistolí za hlavou bezpečně přistál na neznámém letišti, prvním které spatřil. Za toto přistání a její zdárné vyřešení obdržel vyznamenání za statečnost. Stále žije jako důchodce v Povážské Bystrici kde až do roku 2010 si přivydělával ke svému důchodu. Za svou pilotní kariéru absolvoval více jak 15 tisíc letových hodin při 50000 startech a přistáních.
Cestující - únosci:
Všichni únosci byli z Prahy a byli ve věku 18 až 23 let. Skupinu spojovala záliba v undergroundové hudbě. Znali se přibližně jeden rok a nebyli spokojeni se situací v Československu a od počátku roku 1972 začali plánovat útěk z republiky.
Lubomír Adamica (23) – Autor myšlenky únosu letounu. Narodil se v Trenčíně na Slovensku. Od začátku roku 1969 do května 1971 byl v emigraci, zdržoval se v NSR a USA. Procestoval Hamburg, New York, San Francisco až po Havaj. Během pobytu v USA získal zkušenosti s užíváním drog – marihuanou, hašišem, LSD i heroinem. Rovněž byl v minulosti v péči psychiatrů, protože se dvakrát pokusil o sebevraždu. Podle západoněmeckých jakož i československých orgánů činných v trestním řízení byl charakterizován jako vůdce skupiny únosců. Po doručení obžaloby z vraždy spáchal ve vyšetřovací vazbě sebevraždu oběšením. Jeho dopis na rozloučenou, určený rodičům, byl plný lítosti. Během jednání před soudem byl znalci charakterizován jako těžce psychicky narušená osobnost. Soudního přelíčení se nedočkal. V noci z 12. na 13. ledna 1973 se ve své cele v Bayeruthu oběsil
Jiří Beran (21) – před uzavřením hranic v září 1969 měl dva pokusy o emigraci, žil v Mnichově.
Jiří Vochomůrka (21)
Milan Trčka - V německém vězení si podřezal žíly a spolkl nadměrnou dávku prášků
Jaromír Ferbl (18) – nejmladší ze skupiny.
Jaromír Dvořák – v Československu měl problémy se zákonem kvůli neplacení výživného.
František Hanzlík (21)
Alena Heinzová – dcera příslušníka VB, obstarala obě pistole, které ukradla svému otci. Jednu z nich propašovala do letounu.
Olga Setnická (19) – měla s sebou dítě, jednu z pistolí propašovala v dětském kočárku.
Alena Černá (22) – prodavačka.
Cestující:
JUDr. Klementis – vedoucí obchodního provozu společnosti Slovair
Ing. L. Smrček – hlavní konstruktér letounu L-410 z podniku Let Kunovice
J. Jáhn – malíř pokojů z Městského stavebního podniku Mariánské Lázně
J. Hrubý – student hotelové školy v Mariánských Lázní
Popis události:
V úterý dne 6.června 1972 odletěli Adamica, Kerbl, Heinzová a Setnická se svým malým dítětem z Prahy do Mariánských Lázní dopravním letadlem L-410 společnosti Slov-Air, tedy letounem stejného typu, jaké měli o dva dny později unést, aby provedli testování úrovně zajištění bezpečnosti, zvláště pak zda je možné do letadla vnést zbraně. Protože ale kontrola na letišti v Praze se ukázala nad očekávání důkladná - zejména bylo použito rentgenové zařízení.Proto se rozhodli unést letoun na trati z Mariánských Lázní, kde oproti Praze byla prováděna pouze fyzické prohlídce a ženy dokonce ani to ne.
Letadlo odstartovalo z Mariánských Lázní dne 8.6.1972 krátce před 16:00. Adamica si v 16:04 svlékl bundu a tím dal svým společníkům signál ke zmocnění se letadla. Tehdy únosci, domnívající se, že v letadle je přítomen ozbrojený příslušník SNB - protože ti v 70. a 80. letech příležitostně provázeli lety čs. dopravních letadel - zaútočili skleněnými láhvemi Coca-Coly na ostatní cestující. Jiří Beran udeřil láhví Coca-Coly vedle něj sedícího cestujícího, Trčka zaútočil na cestujícího sedícího před ním. Adamica a Vochomůrka, vyzbrojeni pistolemi, propašovanými do letadla, přistoupili ke kokpitu, snažíce se vynutit si na posádce změnu kurzu. Strhli členům posádky sluchátka a namířili na ně zbraně. Následně došlo v krátkém časovém intervalu k dodnes nevyjasněnému sledu událostí, jejichž výsledkem byl výstřel Lubomíra Adamici. Podle vyšetřování bavorské kriminální policie Adamica střelil Mičicu do krku bezprostředně v momentě, kdy se ho za Mičicou sedící JUDr. Klementis pokusil zneškodnit.
První chyba – letiště v Mariánských Lázních nebylo vybaveno detektorem kovů, což velmi usnadnilo propašování pistolí na palubu letounu. Únosci to nejdříve testovali na letišti v Praze. V tašce měli kousek trubky, který ovšem detektor zachytil. Proto se rozhodli pro letiště v Mariánských Lázních.
Druhá chyba – příslušníci bezpečnosti nereagovali na telefonát ředitele letiště. Skupina cestujících se zdála podezřelá pracovnici, která prodávala letenky a ředitel varoval před ní bezpečnost ta však na telefonát nereagovala.
Třetí chyba – letouny L-410 neměly oddělenou kabinu pro piloty od prostoru pro cestující. To usnadnilo únoscům přístup k pilotům.
Celá událost posloužila jako předloha pro jeden z dílů seriálu Třicet příběhů Majora Zemana - příběh Mimikry, díky kterému je tento příběh poměrně dobře známou záležitostí. Celá událost je zde však značně upravena a zneužita státní bezpečností.
Celou událost připomněl v roce 2007 deník AHA a v roce čtyřicátého výročí v roce 2012 díky výstavě v centru DOX opět se tento případ objevil na stránkách bulváru. Bohužel však byl důraz kladen především na osud únosců a na to jak byl příběh využit totalitním režimem a zkreslen v seriálu Major Zeman. Nad tím, že zahynul naprosto nevinný pilot se nikdo nepozastavil.
Tento článek tak je sepsán nejen jako popis události, kterou připomíná téměř zapomenutý pomníček na letišti Martin - Tomčany, ať už se událost stala jak stala, ať už výstřel vyšel náhodou nebo záměrně, a i kdyby data v tomto článku byla třeba nepřesná, hlavním cílem článku bylo především vzpomenout na pana kapitána Jána Mičicu.
Pane kapitáne Jáne Mičico - Nezapomeneme!!!
8.6. 2012 - 40 let od události
Je 17.31 , před hodinou uplynulo 40let od této smutné události. Včera jsem vložil na pomníky letců vzpomínku na Jána Mičicu. Popis události, sepsaný z nejrůznějších pramenů. Tím bych mohl skončit, ale nějak se nemohu s tím vyrovnat. Pořád na tuto událost musím myslet. Na pilota a nejen na něj, i na únosce. Snažím se vcítit do pozice protagonistů tohoto smutného případu, tisk si sice vzpomněl na tuto událost ala je mě z toho bohužel nějak smutno. Především proto, že ať se to stalo jak stalo, ať už výstřel vyšel schválně nebo nešťastnou náhodou, nebo ať už si to propaganda využila podle sebe jak chtěla, je jisté, že Ján Mičica byl naprosto zbytečná nevinná oběť a nikde nikdo se nad tím nepozastavil. Pokud by se sestavoval žebříček těch nejnesmyslnějších obětí při výkonu pilotního povolání v Československu, pan kapitán Ján Mičica by se ocitl možná úplně nejvýš. Nepřísluší mi únosce jakkoli soudit, ale únoscům dávám osobně za neodpustitelnou vinu zabití pilota. Bylo tisíce lidí co se situací tady nesouhlasilo a uteklo aniž by někomu ublížilo. Pokud unáším civilní letadlo na pravidelné lince s nabitou a odjištěnou pistolí pak musím počítat i s tím, že je možné, že se bude střílet, a že může zahynout někdo nevinný. Mohu se pouze domnívat jak to na palubě bylo, mohu si to domýšlet z výpovědí svědků. Únosci viní kapitána a tvrdí, že se bránil. Lze vinit člověka zodpovědného za let, že se bránil? Krom toho, kdo někdy seděl připoután v pilotní sedačce L-410 potvrdí jak asi ta obrana mohla být učinná ....
Napsat článek o této události není vůbec jednoduché a stále mi to nedá spát a přemýšlím jak objektivně takový článek napsat a zda tedy psát či dokonce takový článek vůbec zveřejnit. Nakonec však přeci jen zvítězilo zveřejnit neboť Ján Mičica si to zaslouží. Nikdy by jsme na něj neměli zapomenout. Poprvé na těchto stránkách otevřu pod článkem okénko komentářů, neboť mne zajímá názor ostatních a jak se zdá s odezvy nejsem sám komu to nedá spát. Napiště svůj názor na tuto událost. Slušně prosím.
V Praze dne 8.6. 2012 v 17.42 hodin Ondřej Knotek
Zdroj a foto: wikipedia, internet, Bohdan Koverdynský -Únosy dopravních letounů, www.aeromuzeum.sk
Náhledy fotografií ze složky 8.6. 1972 - Ján Mičica
Komentáře
Přehled komentářů
Je strašné, že mnozí pisálkové-blogeři a bulvárníci- vytloukají všelijaký kanálový i politický kapitál z únosu letadla a zabití pilota, jenom aby plivali na předchozí režim. Tu jde o únos a vraždu- a v USA by za to dostali plyn, bez ohledu na různé obhajovací kecy. Byl by to federální zločin a basta. Měli zbraně pro srandu?
Váš komentář považuji za objektivní.
Názor
(O.Šamárek, 9. 7. 2012 19:02)
Musím říci, že narozdíl od výše uvedeného názoru (Vuz;11.6.2012) si nemyslím, že je možno vinit JUDr. Klementise z falešného hrdinství. Těžko říct, jak bych reagoval já sám, ale pochybuji, že bych nečinně přihlížel, jak únosce šermuje pistolí proti pilotovi. Jak známo, L-410 není přetlakován, létá tedy na poměrně nízkých hladinách, kde se vyskytují časté turbulence. Je tedy lépe sedět a čekat, jestli právě v turbulenci pistole nespustí?
Pokud někdo má v ruce odjištěnou zbraň, je v podstatě rozhodnutý, překročil určitou vnitřní hranici a k tragédii stačí velice málo. Z mého pohledu je odpovědnost 100% na únosci. Navíc mi není jasné tvrzení Vuz, jak mohla střela jít zespodu nahoru, pokud pitevní nález je takový, jak je zmíněno v článku.
Musím souhlasit s panem Knotkem- zbytečná oběť v době, kdy se skutečně dalo utéct, aniž by bylo třeba komukoli ublížit...
únos letadla a zabití pilota
(Franta, 13. 7. 2012 8:01)