Československo
Letecké nehody a katastrofy se bohužel nevyhly ani dopravním letounům československých leteckých dopravců. Bouřlivý rozvoj letecké dopravy ve třicátých letech dvacátého století, hektický rozvoj dopravy v poválečném období spojený s "vítězným" únorem a četnými represemi proti mnoha zkušeným osádkám, nástup moderní proudové techniky na přelomu padesátých a šedesátých let a nakonec i vliv srpnových událostí a následná normalizace spojená s nástupem vojenské lobby do našeho dopravního letectví si zákonitě museli vybrat svou krutou daň v bezpečnosti létání.
Nepřísluší mi jako člověku, který tu dobu nezažil hodnotit, přesto se nemohu zbavit dojmu, že celá řada obětí ať už ze strany posádek nebo cestujících by nebyla pokud by vývoj našeho dopravního letectví po druhé světové válce šel přirozenou demokratickou cestou.
To jsou ale čiré spekulace a mi mladší bychom především neměli zapomínat na ty, kteří v těch , dovolím si nazvat pro nás pionýrských dobách, zahynuli abychom dnes mohli s pocitem velkého bezpečí denně létat za prací, zábavou, odpočinkem.
Přestože co do počtu obětí jsou tyto letecké katastrofy především v poválečném období mnohem tragičtější než řada vojenských nehod, byla tato smutná skutečnost nejprve z důvodu negativní reklamy a později především z politických důvodů záměrně skryta před veřejností a pomníčků těchto katastrof je jako šafránu. Snad tedy tato rubrika věnovaná leteckým katastrofám dopravních letounů československých leteckých dopravců přispěje alespoň malinkou měrou k připomenutí příslušníků československé letecké dopravy.
Datum události |
Místo události |
Typ letounu |
GPS poloha pomníku |
C-47 OK-XDU |
|||
27.2.1950 |
Petrovy Kameny |
C-47 OK-WDY |
|
10.10.1962 |
Újezd u Brna |
Il-14 OK-MCT |