9.9.2004 - Kuroslepy - Lynx AH.9 - Army Air Corps
Datum události:9.září 2004 ve 12.54 hodin
Poloha události: 1,5km jihozápadně obce Kuroslepy /okres Třebíč/ do údolí řeky Oslavy
Místo dopadu:49°8'42.800"N, 16°11'44.825"E
Poloha pomníku:49°8'43.030"N, 16°11'45.201"E
Útvar:1.Regiment Army Air Corps - AAC
Letoun: Westland Lynx AH9 - ZE382
Vrtulník byl poprvé zalétán 12.12.1986 jako verze AH7. Jeho výrobní číslo 328. Britské armádě byl předán 26.1.1987. V roce 1998 byl modernizován na verzi AH9. Dne 9.9.2004 byl pak zničen při zde popisované letecké katastrofě. Vrak stroje byl převezen do Velké Británie na základnu v Middle Wallop.
Posádka:
capt.Douglas LOOSE - pilot /33 let/ - 1.Regiment AAC
sgt.Ollie KEMP - pilot - 1.Regiment AAC
gnr.Vincent CRAIN - /19 let/ - 12.Regiment Royal Artillery
gnr.Kevin DIMMOCK - /26 let/ - 12.Regiment Royal Artillery
gnr.Bradley GOMMERSALL - /19 let/ - 12.Regiment Royal Artillery
gnr.Daniel KELLY - /20 let/ - 12.Regiment Royal Artillery
Popis události:
Dne 9.září 2004 došlo nedaleko obce Kuroslepy na Třebíčsku k letecké katastrofě vrtulníku Westland Lynx, patřícího britské Army Air Corps. Na jeho palubě zahynulo šest britských vojáků.
Vrtulník se účastnil společného vojenského cvičení české a britské armády Flying Rhino - Létající nosorožec 2004. To se konalo každoročně na území České republiky. Cvičení Flying Rhino vzniklo v roce 2003 díky spolupráci náměšťské základny s Brity při výcviku předsunutých leteckých návodčích. Hlavním cílem byl především výcvik koordinace činnosti pozemních a vzdušných sil. Svůj název dostalo od nosorožce, kterého má ve znaku 1. britská obrněná divize. Vyjadřuje tak spojení mezi pozemními a vzdušnými silami. Toho roku začalo v pondělí 6.září 2004 pokračovalo do pátku 17. září. Vedle osmi letadel Harrier GR.7 z letecké základny v Cottesmore se cvičení účastnila také dvojice letounů Hawk ze základny v Leemingu a dvojice vrtulníků Lynx. AČR byla zastoupena čtyřmi stroji L159A, čtyřmi L-39ZA a vrtulníky Mi-24. Na zemi se cvičení zúčastnili předsunutí letečtí návodčí z České republiky a Velké Británie.
Vrtulník Lynx přelétl ve čtvrtek z letecké základny Přerov na letiště Náměšt, kde doplnil palivo. Po odletu z Náměšti během plnění taktického námětu cvičení,narazil během nízského letu údolím řeky Oslavy ve 12.54 hodin do drátů elektického vedení. Tři z nich přetrhl a zřítil se. Stroj dopadl částečně do řeky částečně na polní cestu vedoucí v těsné blízkosti řeky. Po dopadu se vznítil a zahynulo v něm všech šest členů jeho posádky.
Oba piloti byli příslušníky 1.regiment AAC. Jako cestující letěli příslušníci 12.pluku královského dělostřelectva ze základny Sennelager v Německu.
Příčina byla jasná. Let vrtulníku v přízemním letu je náročná činnost a posádka ve slunečném dni přehlédla dráty elektrického vedení přetínajících ve výšce 25 metrů údolí řeky Oslavy a vrazili do nich. Ve stejném místě dne 5.října 2002 narazil do těchto drátů vrtulník Mi-24 českého letectva . Jeho posádka však měla více štěstí a s poškozeným strojem se jim podařilo vrátit na základnu.
Nechme nyní promluvit svědky nehody. Převážně chataře z nedaleké chatové osady v údolí strašné žízně. Jejich svědectví jsou převzata z dobového tisku.
První byl na místě Jaroslav Pavlík, správce tábora, co žije trvale v jedné z chatek. Se svým synem vytáhli jednoho muže z kabiny. "Hořely mu nohy. Další už se ven dostat nepodařilo," vylíčila jedna z kuroslepských obyvatelek. U trosek britského vrtulníku byli později i chataři a lesní dělníci. K hořícímu vraku se dostali za pár minut. Podařilo se jim odtáhnout jediného vojáka, který byl před vrtulníkem. "Měl rozbitou hlavu. Zkusili jsme tep, a viděli jsme, že je mrtev," řekl ČTK Jaroslav Kašpar, zaměstnanec nedaleké pily, který se k havárii dostal mezi prvními. Kašpar uviděl v lese oheň. Zavolal hasiče a jel se tam podívat. Na místo se dostal asi během pěti minut. Vrtulník podle něj dopadl na rozhranní řeky a lesní cesty. "Ocas ležel ulomený v řece a ostatní hořelo silným plamenem, kolem se valil černý kouř," vzpomíná. Hořela i kůra na stromech v okolí pěti metrů. Jeden voják ležel blízko ohně, ještě v sedačce a s přilbou na hlavě. U nehody již byli obyvatelé blízkých chat a několik lesních dělnic. "Když jsem přicházel, odtahovali ho od ohně," uvedl Kašpar. Voják již byl ale mrtev. Pak už se k troskám nemohli přiblížit. "Bouchalo to tam. Bylo vidět ohořelé tělo. Ale byl to žár, tak nešlo vidět, kolik jich tam je," dodal.
Hlášeno jsme to měli minutu před jednou hodinou. Měli jsme tam skupinu záchranářů z Třebíče a Náměště nad Oslavou a byl tam také náš vrtulník. Převzala to celé armáda, takže naši se potom vrátili," uvedl ředitel záchranné služby v Jihlavě Jan Sedlák. Nevyloučil, že ve slunečném počasí britský pilot elektrické dráty přehlédl. "Dráty vysokého napětí jsou označené koulemi, ale nízké napětí je past na vrtulníky. Zvlášť když je slunce pod určitým úhlem. Sami s tím občas máme u našeho vrtulníku problémy. Brit v tomto místě vedení určitě nečekal," míní Sedlák.
Na místě katastrofy nejprve chataři z nedaleké chatové osady "údolí žízně" vztyčili na místě šest dřevěných křížů. Později pak na skalku nad dopadem nechali připevnit pamětní desku na památku britských letců. Oficiální pomníček zde umístila i armáda. každoročně v den výročí této tragické události u něj příslušníci nedaleké letecké základny Náměšť nad Oslavou /Sedlec-Vicenice/ zavzpomínají na letce - kamarády.
Na místě vzniká na jejich památku i mohyla z kamenů. Každý kdo přijde uctít památku letců nechť přidá kamínek na památku letců. Tento zajímavý nápad neznámé osoby je snad nejdojemnější ukázkou, že se na památků britských letců nezapomíná.
WE WILL REMEMBER THEM
Zdroj: Jihlavské listy, Blesk, MF Dnes,Idnes.cz, letectví.cz, vrtulnik.cz. Foto:Reuters, P.Kolman, Pomníky letců. Fotografie stroje ZE382 na základnách ve Velké Británii zaslali, jako uctění památky mužů, kteří na jeho palubě zahynuli, pánové Chris England a Nick Weight.
Náhledy fotografií ze složky 9.9.2004 - Kuroslepy - Lynx AH.9 - Army Air Corps