Jdi na obsah Jdi na menu
 

Mimořádné pátrací relace

Rubrika  Mimořádné pátrací relace je určena pro společné pátrání. Dlouhodobě pátráme po pomnících, hrobech letců i jejich rodinných příslušnících. Zde však budeme vyvěšovat mimořádné pátrací relace po konkrétních osobách a pomnících a budete se tak moci zapojit  do pátrání a osvětlit  tak některé záhady z historie letectví .

 

Pátráme:

 1 - Víte o pomníčku letce který na těchto stránkách není? Napište nám o něm prosím.

 2 - Hledáme příbuzné letců, kteří zahynuli během služby v československém a českém letectvu 

 

 3 - Chystáme v dohledné době rozšíření těchto stránek i o hroby letců. Průběžně sice občas zde i hrob, především ležící v zahraničí naleznete i nyní, ale chystáme komplexnější mapování. Pokud tedy jste příznivci těchto stránek a rádi by jste se zapojili zkuste při příští návštěvě hřbitova, kde máte své blízské, vyšetřit si chvilinku času a udělejte si procházku po hřbitově a pokuste  se najít hrob letce. Ideální je fotografie a stručný popis, ale rádi budeme i za textovou informaci kde se jaký a čí hrob nachází.Snažíme se zmapovat hroby všech letců. Tedy i těch, kteří nezahynuli smrtí letce. Vede nás k tomu značně neutěšený stav některých hrobů a to i v historii našeho letectví velmi významných letců. V současné době se snažíme zabránit zániku několika opuštěných hrobů letce. To nás vede ke snaze  pokusit se  zmapovat i tato místa.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Poručík Karel Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:07)

Mám publikaci o 5.SLP Plzeň kde je podrobněji popisována tragédie por.Fišera.Dne 9.4.1980 poručík ing.Karel Fišera prováděl svůj druhý samostatný let po trati na ztížené povětrnostní podmínky,počasí 5-8/8 oblačnosti se spodní hranicí 1 000-1 200 m a horní 4 000-6 500 m,dohlednost 10 km,v přeháňkách 3-1km.Povětrnostní podmínky vyhovovaly pro plnění úkolů pouze pro vycvičené piloty.Nasazení na trati proběhlo bez problémů a žádal přechod na 15 kanál velitelského stanoviště.Při přechodu na nový kanál nezvládl techniku pilotáže v oblacích a dostal se až pod výšku 2 000 m.Hlášení o výšce bylo vědomě mýlné (8 500 m).V té době byl pod oblaky,před sebou viděl rozsáhlou přeháňku-silné sněžení,dohlednost 1 km,provedl vědomě zatáčku o 70 stupňů doprava,klesal pod 1 000 m,aby nemusel do mraků.Na změnu kursu reaguje velitelské stanoviště -kde jsi byl a vydává kurs 320 stupňů.Pilot převedl letoun na kurs k Dálné-VPRNS Žatec,ale o nastoupání výšky se nepokusil,letěl přitom kursem o 48 stupňů odlišným.Pak dostal pokyn k nasazení kursu na další otočný bod 060 stupňů,což potvrdil,výšku udržoval kolem 1 000 m a méně.Tato fáze letu je již kritická a podle rozborů radiokorenspondence je prokázáno značné emoční napětí,nerozhodnost a úzkost pilota.Po nasazení kursu na Žatec se pokusil nastoupat výšku,dostává se do výšky okolo 3 000 m,ale nezvládnutím techniky pilotáže v oblacích výšku znovu ztrácí.Už není schopen pilotovat letoun v oblacích.Klesá z výšky 3 000 m vertikální rychlostí 190 m/s dopřednou rychlostí 1 000-1 1000 km/h až do výšky 600 m.Odpovídá to úhlu 30-35 stupňů kterým vylétl pod oblačnost.Energickým vybráním zabránil vražení letounu do země a znovu vletěl do oblačnosti a vystoupal až do výšky 1 500 m,kterou znovu ztrácí,dostává se pod 500 m.Pak byl zahlédnut nad letištěm Raná,kde vlétl velkou rychlostí se zapnutou forsáží v novém náklonu do mraků.Po necelých třech minutách letoun dopadá 8 km jižně od obce Terezín pod úhlem 80-85 stupňů rychlostí 1 3000 km/h s forsážním režimem do země.Pilot se nepokusil o katapultáž.
Příčina:Hlavní příčinou byl vývoj a stav počasí při letu,který neodpovídal vycvičenosti pilota.Bezprostřední příčinoubylo nezvládnutí techniky pilotáže v oblacích pilotem.

Re: Poručík Karel Fišera

(Dali, 15. 6. 2016 16:10)

Takže ho vlastně zabili ti co ho na ten let poslali.Co dělalo VS ?? Přehedovej lokátor musel vidět co vyvádí nechali ho v tom a tak mají všichni podíl na jeho smrti.Velitel roje,velitel letky , ŘL.Dost smutné.

Re: Re: Poručík Karel Fišera

(Ondřej Knotek, 17. 7. 2016 16:11)

Neměl jsem možnost prostudovat podrobně spis události, ale tohle mi taky vždy vrtalo hlavou jak je možné, že ho nechali tak dlouho trápit když muselo být jasné že je v koncích.

Technik MiGu 21R č.2083

(Milan, 12. 7. 2016 14:31)

Dobrý den,Hledám technika letounu MiG-21 č.2083 Jana Simunka či Symunka rok služby 1975 u 47 pzlp 2letka.Měl pocházet z Prahy dle informací.Mobil 721 581 256

Hrádok u Povážského Inovce 13.7.1954 + palubní střelec Otakar H.

(Ota Hrabálek, 30. 6. 2016 18:39)

Jsem synem palubního střelce, narodil jsem se jako pohrobek. Z nejbližších již není nikdo kdo by mi poskytl nějaké bližší informace. Něco málo vím, ostatní by jsem se rád dozvěděl od Vás. Letoun B33 / licenční IL 10 / rok výroby 1952, výrobeno v Čakovické avii , v.č.1425 , označení LX 16 Arado. Při letu táhlo za sebou letadlo cvičný pytel , pro nácvik ostré střelby. Při ostrém zákrutu nalétavajícího letadla došlo k střelbě na cvičný cíl. Místo cvičného pytle došlo k sestřelení uvedeného letadla. Po dopadu se letadlo zarylo do země, došlo k následnému výbuchu paliva a ostrého střeliva. Pilot i palubní střelec na místě mrtví. Při následném požáru došlo k ohoření ostatků. Dnes se již nedovíme co obsahovaly jejich rakve. Z dochovaných archivních smímků při pohřbu vezli rakev otce na letadle na místní hřbitov v Prostějově. Několik fotek mám v držení, technicky nelze ale připojit. Za zpětný kontakt a informace děkuji Ota Hrabálek, Havířov, mob.605577715

Pomníky letců

(Henry, 4. 5. 2016 13:48)

Na youtube.com jsem našel dva pamatníky letců na tešínsku, které by tady mohly být. Viz: http://www.youtube.com/watch?v=XIqgWCTk-OY , pak vím o dalších dvou pomnicích letců RAF v jejich rodišti. Ale ty až tam někdy pojedu s fotoaparátem.

Pplk.Jiří Moutvička pilot 9sbolp

(Milan, 11. 1. 2016 15:20)

Dobrý de.,Pane Goch,jde jistě o katastrofu pilota pplk.Jiřího MoutvičkyDisplay Teamu čs.letectva na Mig-21 ze stavu tehdejší 9sbolp.Mig-21 tr.č.7709 s pilotem v důsledku nezvládnutí vyšší techniky pilotáže v malé výšce během nácviku vystoupení na CIAF 92 v Bratislavě.Letoun dopad nedaleko letiště Planá poblíž rodinného domu.Shodou náhod můj velitel roty byl s pilotem Moutvičkou spolužák na vojenské škole.Jak mi sám pravil.Tolik k tématu.S pozdravem Milan Sivanič

Chybí záznam

(Ivan, 7. 1. 2016 15:52)

Dobrý den náhodou jsem objevil tyto stránky a jelikož jsem sloužil u 1 slp v českých budějovicích v době 1991 až 1993 nenašel jsem tady záznam o letecké nehodě která se stala při nácviku na letecký den.Jednalo se nehodu Mig 21,která se stala nedaleko letiště Planá ve směru na Boršov.Tehdy jsme stáli přímo na stojánce a viděli ho spadnout.Děkuji Goch Ivan

oprava-překlep o údaji por.Fišera

(Milan Sivanič, 26. 11. 2015 14:38)

Omluva a oprava překlepu u dopředné rychlosti letounu.Správně je to 1 000-1 100 km/h a ne 1 000-1 1000Km/h

katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Milan Sivanič, 11. 3. 2015 14:56)

Dobrý den,hledám rodinné příslušníky, příbuzné i kolegy pana poručíka Jiřího Drahovzala příslušníka 47 pzlp v Pardubicích,který dne 18.8.1975 tragicky zahynul u Červeného Kostelce na Migu-21R trupového čísla 2083.Na onu katastrofu si pamatuji a stala se tak 2km vzdušnou čárou od našeho domu.

Re: katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Šotolová-Drahovzalová Em., 6. 11. 2015 18:00)

Dobrý den, reaguji na vaši výzvu. Jsem bývalou manželkou por. Jiřího
Drahovzala. Mám i kontakt na jeho dosud žijící matku a sestru.
Tuto středu jsem navštívila místo jeho tragického skonu. Ráda se zkontaktuji se svědkem události, která ukončila tak krutým způsobem naše krátké manželství.

Re: Re: katastrofa Mig-21R v roce 1975 poručík Jiří Drahovzal

(Milan Sivanič, 25. 11. 2015 12:28)

Dobrý den,
Jsem velmi potěšen Vaší reakcí a zájem určitě mám.Byl jsem dvakrát na srazu pluku u něhož poručík Drahovzal sloužil,ale moc jsem se nedozvěděl.Byl prý u pluku krátce.Velice děkuji a dávám k dispozici své číslo-721 581 256.Nemám svůj počítač tak proto pokud bych se nedostal dříve na něj.S pozdravem Sivanič

dotaz

(Majkl, 27. 12. 2012 2:29)

Dobry den, nasel jsem nahrobek, VLADIMÍR MOUDRÝ PORUČÍK, PILOT ČS. LETECTVA TRAG.ZAH.13.7.1954, ale nikde jsem tuto nehodu nenasel. Je mozne zjistit neco vic? Dekuji.

Re: dotaz

(Ondřej Knotek, 27. 12. 2012 21:24)

Poručík letectva Vladimír Moudrý, příslušník 30.leteckého bitevního pluku, operujícího v době katastrofy z letiště Piešťany, zahynul dne 13.července 1954 v 11.56 hodin během zteče na vlečný cíl. Poručík Moudrý prováděl zteč na vlečný terč v podobě vlečeného rukávu taženého jiným letounem. K cíli se přiblížil s přenížením ve výšce 1100 metrů, ale zamíření bylo nepřesné a proto nestřílel. Prudkou pravou zatáčkou vyšel ze zteče. Manévr však byl příliš razantní. Dle svědka, střelce vlečného letounu, se za křídlem tvořily bílé husté sledy, letoun se přetočil na záda a v ostrém klesání mířil do země. Poručíku Moudrému se sice podařilo letoun půlvýkrutem vrátit do normální polohy, ale vybrat letoun se mu již nepodařilo. Letoun B-33 / licenční Il-10/ vyrobený v roce 1952 v čakovické Avii pod výrobním číslem 1425, nesoucí trupové označení LX-16 narazil do země východně obce Hrádok v pohoří Povážský Inovec. Spolu s Vladimírem Moudrým zahynul i střelec letounu četař Otakar Hrabálek. Vedle chybné pilotáže měla zcela jistě vliv na katastrofu i skutečnost, že výcvik byl prováděn nad pohořím jehož vrcholky dosahují výšky přez tisíc metrů. Pro další cvičení byla minimální výška pro tento úkol v tomto prostoru stanovena na 1500 metrů.
V místě dopadu letounu byly na památku obou letců zasazeny dvě lípy. Podařilo se nám získat jejich fotografie a i další podrobnosti o této smutné události a brzy se proto tato letecká katastrofa objeví i na těchto stránkách mezi pomníky letců v rubrice československé letectvo 1945-1992/Slovensko. Pokud by jste byl ochoten zaslat fotografii náhrobku a upřesnění jeho polohy budeme vděčni. S pozdravem Ondřej Knotek - Pomníky letců.cz

Re: Re: Odpověď Ondřeji knotkovi z 27.12.2012

(Ota Hrabálek, 12. 11. 2015 22:02)

Něco by jsem o této havárii měl vědět. Jsem synem palubního střelce četaře Otakara Hrabálka. Dnes jsem čirou náhodou narazil na tento Váš článek. Kontakt na mne Hrabalek.o@seznam.cz tlf.605 577 715 Díky za Vaši odpověď i informace o kterých nevím. Příjemný den.

Re: Re: dotaz

(Majkl, 28. 12. 2012 1:13)

Dekuji za odpoved a zaslu foto i s udaji. M.

poručík Karel Fišera + 9.4.1980

(Ondřej Knotek, 6. 4. 2015 19:36)

Pokud by někdo znal přesné místo kde zahynul v letounu Mig-21 F por. Karel Fišera , popřípadě měl a byl ochoten sdělit jakékoli informace o tomto letci budeme rádi. Informace prosím piště na kontakty na těchto stránkách nebo zde v diskusi. Děkuji ondrejknotek@email.cz

Re: poručík Karel Fišera + 9.4.1980

(Denis, 7. 6. 2015 11:37)

09.04.80: Terezín, Litoměřice - MiG-21F, č.1113 - † por. Ing. Karel Fišera narazil do země při nočním letu.

Průběh katastrofy:
Při provádění prvního orientačního letu za ztížených povětrnostních podmínek pilot nepříliš dobře zvládal pilotáž v mracích přičemž střídal prudké klesání s vybíráním do strmého stoupání s využitím forsáže. Následně v rychlosti přesahující 1000 km/h narazil s letounem do země. Pilot, por.Karel Fišera, zahynul aniž se pokusil o katapultáž
-------------------
Czech Aero S-106 (MiG-21F-13) c/n 261113 s/n 1113 *Modified to MiG-21FR standard.
*6/1972: Delivered to the Czech AF.
*1972: 5 SLP.
*4/9/1980: Crashed at Pizen-Line AB. Pilot was killed.

Katastrofa Mi-24D v roce 1983

(Ludvík Poláček, 19. 7. 2012 21:15)

Dobrý večer,náhodou jsem dnes objevil vaše stránky o zemřelých letcích.Jsem autorem článku v tepelském Zpravodaji o mjr.Bečkovském z roku 1970 a účastníkem piety u jeho pomníku.Jsem v kontaktu též s jeho synem,který nedávno navštívil Teplou.Právě jsem si zpracoval případ havárie vojenského vrtulníku Mi-24D v roce 1983 na Bezdružicku a nemohl jsem nalézt pomník těchto letců,přestože podle místních lidí existuje.Nevíte o něm něco bližšího? Děkuji. Ludvík Poláček

Re: Katastrofa Mi-24D v roce 1983

(Ondřej Knotek, 19. 7. 2012 22:31)

Dobrý den, jsem rád, že jste nalezl naše stránky. Chystal jsem se Vás kontaktovat ohledně pomníku mjr.Bečkovského tak jsem rád, že jste mne předběhl. Byl bych rád kdybychom mohli případně spolupracovat a případně zda by jste byl ochoten poskytnout na naše stránky nějakou tu fotografii z pietních akcí u pomníčku. Pokud se týká pomníčku havárie Mi-24 ze dne 17.5.1983 v údolí Úterského potoka, kterou pravděpodobně myslíte, tak o pomníčku informace nemám ikdyž jsme v místě kde předpokládáme k havárii došlo letos pátrali ale nic nenalezli. Víme, že vrtulník se zřítil u obce Potín v údolí Úterského potoka a k pádu došlo v blízkosti drátů elektirckého vedení 22Kv do kterých narazil. Trosky vrtulníků dopadly do potoka proto se nám zdálo že bude celkem snadné místo nalézt ,ale opak byl pravdou a nepodařilo se. Když tam mne prosím kontaktujte mailem/ondrejknotek@email.cz/. Vím ještě o dalších pomnících u Vás v regionu. S pozdravem Ondřej Knotek


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 | 102 | 103 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | 131 | 132 | 133 | 134 | 135 | 136 | 137 | 138 | 139 | 140 | 141 | 142 | 143 | 144 | 145 | 146 | 147 | 148 | 149 | 150 | 151 | 152 | 153 | 154 | 155 | 156 | 157 | 158 | 159 | 160 | 161 | 162 | 163 | 164 | 165 | 166 | 167 | 168 | 169 | 170 | 171 | 172 | 173 | 174 | 175 | 176 | 177 | 178 | 179 | 180 | 181 | 182 | 183 | 184 | 185 | 186 | 187 | 188 | 189 | 190 | 191 | 192 | 193 | 194 | 195 | 196

následující »